OPPLEGG
Hvorfor
talemål?
●
Du skal
kunne «gjøre greie for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for
særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter»
●
Språklige
varianter er egnet for eksamensoppgave
●
En
bevisstgjøring av språklige trekk, språkets makt og egen plassering og bruk
|
Dag
1
Plan: Enkel og kjent innfallsvinkel
til temaet
- Elevene har lest Signatur 3, ss. 95-103 (til «Å heimfeste talemålsvarianter») på forhånd.
- Gruppevis gjennomgår elevene oppg. 1-11, s. 110, muntlig.
- Elevene lager et felles tankekart over
relevante begreper på tavlen, slik:
- Elevene lager et felles tankekart over hva som er typisk norsk, hvor «Norsk» danner tema for sirkelen (se over).
- Plenumssamtale: Vi snakker litt løst og fast om språkets makt, om inkludering og ekskludering.
- Parvis oppgave:
- Runde 1: Den ene forteller den andre hvordan man kler på seg, hvor den andre er en 80 år gammel person.
- Runde 2: Den andre forteller den første hvordan man kler på seg til en seksåring.
- Runde 3: Den ene forteller hva vedkommende har gjort i helgen, mens lytteren har fått beskjed om å
- ha dårlig mage og måtte veldig på toalettet
- kjede seg
- Runde 4: Den andre forteller hva vedkommende har på planen resten av dagen, mens lytteren har fått beskjed om å
- være sint/skikkelig oppgitt på den andre (uten ord)
- vente på en superspennende SMS (i skjul)
- Plenumssamtale: Vi gjennomgår begrepet stereotypier, og trekker frem ulike norske grupperinger, som bergensere, nordlendinger, rogalendinger osv.
- Timen avsluttes med tid til å gjøre oppg. 2 a), s. 111, som skal være ferdig til neste dag.
Dag
2
Plan:
Grov innføring i språklig variasjon og målmerkene
- Plenum: Gjennomgår leksen til i dag.
- «Den smittsomme Østfold-l-en» [nettrøbbel = utgikk]
- «Dialektene blir svakere» [nettrøbbel = utgikk]
- Foredrag: Undervisningsfoiler
- Grupper: Løser en målprøve fra tekstsamlingen, ss. 339-349
Lekse
til onsdag:
Løs
en målprøve alene.
Dag
3
Plan:
Nærmere om målmerkene og dialekter
- «Den smittsomme Østfold-l-en»
- «Dialektene blir svakere»
- Plenum: Gjennomgå gårsdagens paroppgave og lekse
- Individuelt: Fyller ut skjemaet i forhold til egen talemålsvariant (dialekt)
- Lager lapper til begrepsesken
- Parvis: Testrunde begrepsesken, men da med tulleord fra lærer
1.
Dag
4
Plan:
Nærmere om språklig variasjon og lokale talemålsvarianter
- Repetisjon av kapitlet
- Plenum: Eksempler fra nærområdet, refleksjon over språklig variasjon
Dag
5
Plan:
Prikkmåling av ukens begreper og forståelse for stoff gjennomgått
[Dokumentene finner du også ved å klikke på fanen "Kap. 5 - Talemål" til høyre]
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar