Skal du ta påbygg, eller underviser du en påbyggsklasse? Her deles Katrine Hoffs undervisningsopplegg og materiale for norskfaget på påbygg. Vi starter ofte året på et lavere nivå, og bygger murstein på murstein til vi når målet - eksamen VG3. Velkommen inn!

søndag 30. august 2015

Uke 35 - Talemål

OPPLEGG


Hvorfor talemål?
      Du skal kunne «gjøre greie for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter»
      Språklige varianter er egnet for eksamensoppgave
      En bevisstgjøring av språklige trekk, språkets makt og egen plassering og bruk

Dag 1

Plan: Enkel og kjent innfallsvinkel til temaet





  1. Elevene har lest Signatur 3, ss. 95-103 (til «Å heimfeste talemålsvarianter») på forhånd.
  2. Gruppevis gjennomgår elevene oppg. 1-11, s. 110, muntlig.
  3. Elevene lager et felles tankekart over relevante begreper på tavlen, slik: 










  4. Elevene lager et felles tankekart over hva som er typisk norsk, hvor «Norsk» danner tema for sirkelen (se over).
  5. Plenumssamtale: Vi snakker litt løst og fast om språkets makt, om inkludering og ekskludering.
  6. Parvis oppgave:
    • Runde 1: Den ene forteller den andre hvordan man kler på seg, hvor den andre er en 80 år gammel person.
    • Runde 2: Den andre forteller den første hvordan man kler på seg til en seksåring.
    • Runde 3: Den ene forteller hva vedkommende har gjort i helgen, mens lytteren har fått beskjed om å
      • ha dårlig mage og måtte veldig på toalettet
      • kjede seg
    • Runde 4: Den andre forteller hva vedkommende har på planen resten av dagen, mens lytteren har fått beskjed om å 
      • være sint/skikkelig oppgitt på den andre (uten ord)
      • vente på en superspennende SMS (i skjul)
  7. Plenumssamtale: Vi gjennomgår begrepet stereotypier, og trekker frem ulike norske grupperinger, som bergensere, nordlendinger, rogalendinger osv.
  8. Timen avsluttes med tid til å gjøre oppg. 2 a), s. 111, som skal være ferdig til neste dag.
Dag 2

Plan: Grov innføring i språklig variasjon og målmerkene
  1. Plenum: Gjennomgår leksen til i dag.
  2. «Den smittsomme Østfold-l-en» [nettrøbbel = utgikk]
  3. «Dialektene blir svakere» [nettrøbbel = utgikk]
  4. Foredrag: Undervisningsfoiler
  5. Grupper: Løser en målprøve fra tekstsamlingen, ss. 339-349





Lekse til onsdag:
Løs en målprøve alene.


Dag 3

Plan: Nærmere om målmerkene og dialekter
  1. «Den smittsomme Østfold-l-en»
  2. «Dialektene blir svakere»
  3. Plenum: Gjennomgå gårsdagens paroppgave og lekse
  4. Individuelt: Fyller ut skjemaet i forhold til egen talemålsvariant (dialekt)
  5. Lager lapper til begrepsesken
  6. Parvis: Testrunde begrepsesken, men da med tulleord fra lærer

1.              
Dag 4

Plan: Nærmere om språklig variasjon og lokale talemålsvarianter
  1. Repetisjon av kapitlet
  2. Plenum: Eksempler fra nærområdet, refleksjon over språklig variasjon


Dag 5

Plan: Prikkmåling av ukens begreper og forståelse for stoff gjennomgått
  1. Kapittelprøve


[Dokumentene finner du også ved å klikke på fanen "Kap. 5 - Talemål" til høyre]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar